GoodGirlsCompany

Het blog voor moeders met dochters

zondag 22 augustus 2010

SHOKAY

Soms besef ik dat ik iets bijzonders gevonden heb. Een product of kledingmerk waar ik toevallig op stuit, blijkt dan zo bijzonder verhaal te hebben en, nog beter, niet beschreven in het Nederlands dat het daardoor al een unieke primeur is. Dat is mijn verhaal achter SHOKAY. Ik besefte het niet meteen, maar gaandeweg vielen de stukje sop zijn plaats en klopte het gewoon. Laat me je meenemen op een reis die mij naar de Himalaya bracht om me uiteindelijk in Nederland te doen eindigen met Snooshy....

Yak wol is warm en voelt luxueus
SHOKAY is ‘s werelds eerste lifestyle merk dat producten maakt van de yak. Ze maken accessoires voor volwassen, aankleding voor je huiskamer gebreide kledingstukken van yak wol. SHOKAY verzamelt de yak wol in West China en de producten worden met de hand en volgens traditionele ontwerpen gebreid. Dat SHOKAY helemaal om de yak draait, blijkt ook wel uit hun naam. SHOKAY betekent yak wol in het Tibetaans.

Hun keuze voor de yak is een logische. Yaks zijn grote beesten die in staat zijn om de zware weersomstandigheden in de Himalaya te overleven. Van de 14 miljoen yaks in de wereld, leven er 13 miljoen in West China. Het is dan ook zogezegd ‘the place to be’. Niet alleen zijn vermogen om harde weersomstandigheden te overleven, maken de yak uniek. De wol die een yak produceert, voelt zacht en luxeus waardoor het heel geschikt is om er kledingstukken van te maken. Jammer genoeg zijn deze goede eigenschappen nog niet zo heel bekend in de modewereld.

Tijdloze mode gemaakt met warmte
SHOKAY probeert de yak wol direct van de herders in te kopen. Hier zit een bewuste strategie achter: de herders verdienen zo een vast inkomen terwijl hun traditionele manier van leven in tact blijft. SHOKAY werkt op dit moment met 260 huishoudens uit het Hei Ma He district in de provincie Qinghai. Hier verzamelen ze het materiaal, leren ze de herders hoe ze met de hand de yak wol tot garen spinnen en geven ze bovendien gezondsheidsvoorlichting aan de vrouwen.

SHOKAY heeft inmiddels een coöperatie voor vrouwelijke breiers opgericht in Chong Ming Island, het district waar de meeste van hun producten gebreid worden. SHOKAY gelooft er heilig in dat door te investeren en ook hun succes te herinvesteren in deze landelijke regio er ook voor de toekomstige generatie een mogelijkheid blijft om te kiezen.

Nu SHOKAY groeit, willen ze hun samenwerking graag uitbreide naar meer steden in de Tibetaanse regio.
Wel volgens hun businessmodel. Een model waarbij ze op een maatschappelijk verantwoorde manier willen ondernemen. Niet alleen maar nemen en profiteren maar ook iets bijdragen. Als geen ander merk staat SHOKAY dan ook voor tijdloze mode gemaakt door mensen en met een vleugje menselijke warmte.

2 briljante studenten
SHOKAY werd opgericht in 2006 opgericht door de twee maatschappelijk betrokken Harvard studenten Marie So uit Hong Kong en Marie Chyau uit Taiwan. Beide vrouwen hadden de drive en het doorzettingsvermogen om duurzame ontwikkelingen in China stimuleren. Door hun werk wonnen ze de eerste plaats tijdens de Harvard Business School Businessplan competitie van 2006.

Ons oordeel over SHOKAY
Als eigenaar van dit blog leef ik ervoor om unieke merken of producten te vinden. Om er - zoals ik in mijn e-mail met het verzoek tot het sturen van foto’s zet- als eerste blog in het Nederlands over te schrijven. Dat lukt lang niet altijd, maar als het wel lukt, is dat zo gaaf! De hele samenwerking met SHOKAY heb ik als zeer plezierig ervaren. Ik vind de filosofie achter SHOKAY ijzerstrek. En vind het dan ook mooi om te zien SHOKAY hun nek durft uit te steken voor duurzaam produceren. Dat het bij hun niet alleen een (mogelijk) winstegevend businessmodel is maar een manier van leven.

Ik dacht iets uniek te hebben door als eerste Nederlandse blog over SHOKAY te schrijven, maar toen zij als klap op de vuurpijl met Snooshy kwamen en mijn review daardoor nog groter en beter kon maken, was ik helemaal lyrisch. De producten zien er lekker warm en fashionable uit. En dat is alles wat ik wil voor een koude winter.

Labels: , , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage

 
GoodGirlsCompany: SHOKAY

This page has moved to a new address.

SHOKAY